Andning! Elva saker du kanske inte visste?

Andas? Det gör vi ju hela tiden. Så vad är grejen?

Buddha avblidas ofta liggande på sin högra sida; vet du varför? Det hänger ihop med näsborrarna! Undrar du hur?

Här är några saker du kanske inte kände till om andning:

1: Massor av muskler samverkar för att vi ska kunna andas. Diafragman är den viktigaste, fast det finns flera som hjälper till: Quadratus Lumborum (mellan höftkammen och nedre revbenet, på kroppens baksida), Pectoralis Minor (mellan skulderbladets korpnäbbsutskott och 3-5:e revbenet), halsens muskler (sternocleidius mastoideus och scalenius), småmusklerna mellan revbenen, bukmusklerna samt en del muskler till. Andningen är en oerhört dynamisk process som involverar hela kroppen.

2. En baby andas med buken, avslappat och harmoniskt. En baby kan också skrika i timmar utan att bli hes. Då är andningen i synk med organismen. 

3. I takt med att vi från vår omgivning förstår att vi måste kontrollera våra känslor och inte ge uttryck för dem så lär vi oss låsa andningsmönstren på vårt eget specifika sätt. Då avtar också vår förmåga att med rösten uttrycka vad vi egentligen menar, fullt ut. Vi tappar kontakten med vår naturliga kraft. Så småningom lär vi oss skämmas. Det är ett bra sätt att hålla känslolivet i schack.

4. Sexualitet hör till det vi snabbast lär oss undertrycka. Ett dynamiskt, oförstört andetag kopplar automatiskt till bäckenet: när man andas in rör det sig aningen bakåt, på utandningen lite framåt. När de sexuella uttrycken blir hämmade låser vi förstås bäckenet. Detta sätter sig naturligtvis som en spärr på andningens dynamik. Vi lär oss förtrycka vår naturliga orgasmiska rörelse vilket leder till en okänslighet i mötet med en partner. Orgasm är en oerhört viktig funktion för hela kroppen. När den förtrycks tappar vi inte bara kvalitén i våra relationer utan även en viktig bit till vår egen hälsa. Läs vidare så kommer du att förstå!

5. Ett andetag som är naturligt och ohämmat nere i buken ger en slags massage till alla inre organ. En inre dynamik uppstår, alla organ får ett optimalare blodflöde, blir syresatta och motståndskraftiga för yttre påverkan. När andningen dessutom sker i inte bara buken utan tillåts vandra uppåt via bröstkorgen runt hjärtat stimuleras viktiga körtlar och funktioner för att stärka immunförsvaret.

6. Diafragman har huvudansvaret för andetaget och skapar tryck och undertryck i kroppen så lungorna fylls och töms. Den styr djupet på andetaget. Därmed blir den också en slags spärr för vad som är medvetet och det som ska hållas undan, vara omedvetet. Den håller koll på känslorna, vilka som får ta plats och vilka som inte är välkomna. Ju högre upp i kroppen vi andas ju mer ligger och gömmer sig under andetaget. När man börjar utforska detta (via andningsmeditation, pulsation-arbete eller kanske frigörande andning; rebirthing) upptäcker man ofta att massor med känslor väller upp som man knappt kände till. Man kan också uppleva en enorm lättnad i hela kroppen när känslorna får ta plats och genomlevas istället för att undertryckas.

7. Andningsmönster och identitet hänger tätt samman. Hjärnan är ju huvudprogrammeraren till hur vi andas. Har du läst här på bloggen tidigare vet du att många hjärnkomponenter är inblandade i hur vi skapar vår känsla av identitet, och dessa befästs i andetagens mönster.

8. Hjärnhalvorna har olika funktion i kroppen, det vet de flesta. Även om hjärnhalvornas funktioner debatteras mycket (och en del gamla sanningar omprövas) vet man att de olika halvornas funktioner skiljer sig åt; den högra halvan styr vänster sida av kroppen och är mer kopplad till känslolivet, den vänstra är kopplad till höger kroppshalva och ett mer riktat, linjärt tankesätt. Men visste du att höger hjärnhalva och vänster näsborre är relaterade, och vice versa? Kanske har du märkt att man automatiskt andas mer i den ena näsborren än den andra? När vänster näsborre är mer öppen kommer mer syre till höger hjärnhalva!

Buddha avbildas ibland liggande på sin högra sida. Varför? Är du lite alert när du vaknar på morgonen kan du känna vilken näsborre som är mera öppen. Är det den vänstra har du större kontakt med din receptivitet och det icke-linjära tänkandet vilket är det man bejakar i meditation. Den näsborre som är överst när man ligger på sidan har lättare att hålla sig öppen. Om man som Buddha t.o.m. dör i den positionen, liggande på höger sida, har det direkt betydelse för hur man tänker, vilka associationsbanor man är öppen för.

9. De spänningar man kan uppleva i kroppen, t.ex. stress, spänningshuvudvärk, ryggont m.m. är förvånande ofta kopplade till andningsmönster och hur man byggt upp sin känsla av identitet. Inte så konstigt när man vet hur många muskelfunktioner som är kopplade till andetaget; man spänner dem för att slippa känna.

10. Med ungefär 40 min intervaller kopplar hjärnhalvorna om näsborrarnas öppning, vilken som ska vara mer öppen och släppa in mer syre, vilken hjärnhalva som ska stimuleras. Det innebär följdaktligen att man faktiskt med vilje kan ny-programmera sig genom att andas medvetet i 40 minuter. Då har man öppnat nya nervbanor i hjärnan, nya möjligheter som man inte hade innan. Lite som att skotta snö! Men om det snöar mycket är risken att man inte märker det, eller glömmer att skotta igen. Dock: det ÄR möjligt att utvecklas och expandera med hjälp av andningsövningar! Kontentan blir en mer avslappnad kropp, öppnare sinnen, mer tillfredsställande orgasmer, större känslighet. 

11. Ett grunt andetag innebär att kroppen inte får optimalt med syre. När känslolivet måste hållas i schack låser vi andningen omedvetet. När detta händer blir kroppen försurad; utan ordentligt med syre blir klimatet i kroppen surare. Forskning har visat att cancerpatienter ofta har en försurad miljö i sn kropp. Precis som vårt jordklot mår inte människor bra av försurning. Det drabbar direkt vårt immunförsvar.

Så det är ett väldigt högt pris vi betalar för att tillfredsställa vår omgivnings krav på hur och vad vi får uttrycka. Istället för sensualism uppstår vrede, istället för ett tillfredsställande sexliv uppstår skam och komplex, istället för hälsa uppstår en hel massa hinder för kroppen att fungera optimalt. Nog förtjänar du ett bättre liv än så? Och kanske även din partner!

PS: Andetag är ett av de vackraste ord jag vet! Ande-tag. Jämför med engelskans ”In-spire”; andas in. Inspiration; att vara i anden.

Vill du ha tips om andningsmeditationer så finns det en hel uppsjö som direkt styr olika delar av ditt inre klimat. Hör av dig om du vill veta mer!

Advertisements

6 reaktioner på ”Andning! Elva saker du kanske inte visste?

  1. Ping: Oj! Plötsligt händer det! | Poonams Place

  2. Ping: Kan andning hjälpa mot IBS? | Therese Mabon

  3. Ping: Andas: en tolfte sak du säkert inte visste? Ovärderlig kunskap! | Poonams Place

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s